Stres – największy wróg w drodze do osiągnięcia życiowej harmonii i szczęścia.

Ludzie są różni – było tak od zawsze, jednak w obecnych czasach, w których rozmaite kultury, subkultury i grupy społeczne mieszają się dosłownie na każdym kroku, możemy te różnice dostrzec jak nigdy wcześniej. Jednak niezależnie od pochodzenia, sytuacji materialnej czy życiowej jest jedna rzecz która łączy nas wszystkich. Naszym życiom towarzyszy mniejszy lub większy, ale w większości przypadków nieustający stres.

W pracy, w szkole, w życiu rodzinnym. Może być związany z wymaganiami które nakłada na nas dzisiejsza rzeczywistość, może być również związany z wymaganiami które nakładamy na siebie sami. Stres może być uzasadniony jak i nieuzasadniony, natomiast z jedną rzeczą nie można dyskutować – odczuwanie ciągłego stresu w XXI wieku jest dolegliwością niemalże cywilizacyjną, często całkowicie odbierającą nam radość z życia. Stres często w konsekwencji prowadzącej do chorób takich jak depresja czy nerwica lękowa, jak i do schorzeń stricte fizycznych.

Bardzo często w przypadku bólu głowy czy problemów gastrycznych nie zdajemy sobie sprawy co może być ich przyczyną, a ta często może być dużo prostsza niż sądzimy – czynnikiem wywołującym tego typu dolegliwości nierzadko bywa stres.

Odczuwanie ciągłego napięcia odciska trwałe piętno również na naszej efektywności zawodowej, co samo w sobie jest o tyle niefortunne, że często to praca jest jednym z czynników który to napięcie powoduje. Może w związku z tym dojść do sytuacji, w której stajemy się punktem centralnym błędnego koła. Praca nas stresuje, w efekcie tracimy zapał, tracimy chęć do rozwoju, nasze wyniki zawodowe spadają, przestajemy odnajdować się i czuć się dobrze w miejscu w którym spędzamy po 8 a często i więcej godzin dziennie, co skutkuje jeszcze większym napięciem i jeszcze mniejszą radością z życia.

W walce ze stresem wcale nie stoimy na przegranej pozycji.

Metod na obniżanie towarzyszącego nam napięcia jest wiele, często wynikają one z preferencji indywidualnych. Jednych uspokaja dobra książka czy film, innych spotkania towarzyskie, natomiast wciąż są to rzeczy pomagające na moment – w chwili powrotu do codzienności uczucie przytłoczenia wraca, a wspomniane wyżej czynności okazują się tylko odskocznią. Co zatem możemy zrobić, żeby na stałe obniżyć poziom stresu ?

Oto kilka ciekawych metod walki ze stresem:

stres medytacja metody na stres.

Medytacja

Medytacja w Polsce wciąż czasami traktowana jest jako coś egzotycznego, zarezerwowanego dla narodów azjatyckich. Taki sposób myślenia jest błędny – na świecie zyskuje ona bowiem coraz większą popularność, głównie ze względu na mnogość pozytywnych efektów, które za sobą niesie, oraz na to, że jedyne czego potrzebujemy by medytować to kilka minut wolnego czasu oraz ciche i spokojne miejsce, w którym możemy się tej medytacji poddać. Rozwijanie kreatywności, zmniejszenie poziomu stresu, podwyższenie poziomu serotoniny w mózgu – to tylko niektóre z następstw tej czynności, która może dla wielu z nas okazać się zbawienna.

Medytacja jest czynnością, w której skupiamy się na jednej rzeczy, myśli, czy aktywności. W lwiej części przypadków jest to oddychanie. Siadamy w wygodnej, komfortowej pozycji, po czym z zamkniętymi oczami zaczynamy powoli i bardzo głęboko oddychać, całą naszą uwagę kierując na każdy pojedynczy wdech i wydech. Kiedy w naszej głowie pojawią się jakieś myśli, nie należy w ogóle przykładać do nich wagi, pozwolić im żyć własnym życiem i wciąż koncentrować się na oddechu. Celem jest uspokojenie się, jednocześnie nie popadając w senność i zmęczenie. Odpowiedzialne są za to fale mózgowe alfa, których pobudzenie jest jednym z głównych założeń udanej medytacji.

Yoga

Ćwiczenia w zakresie yogi mają uwydatnić połącznie ciała z umysłem, czego efektem jest osiągnięcie pełnej harmonii. Opierają się one na przyjmowaniu i utrzymywaniu różnych pozycji, przy jednoczesnym skupieniu się na głębokim oddychaniu. Metoda ta jest popularna od lat, a z każdym kolejnym rokiem przybywa jej zwolenników, którzy twierdzą, że uspokojenie swoich ruchów i skoncentrowanie się na jednej konkretnej pozie powoduje, że umysł podąża za ciałem, czego efektem jest osiągnięcie spokoju również w sferze mentalnej.

Yoga, podobnie jak picie napoju znanego pod tajemniczą nazwą Kava Kava, do którego jeszcze przejdziemy, jest znakomitym sposobem na zwalczenie stresu, napięcia i osiągniecie stanu głębokiego relaksu. Odbywa się to poprzez obniżenie aktywności jednej z dwóch głównych części autonomicznego systemu nerwowego, czyli układu współczulnego, odpowiadającego głównie za mobilizacje organizmu. Z drugiej strony, uprawiając yogę, poprzez obniżenie rytmu serca i ciśnienia krwi, pobudzamy układ przywspółczulny, odpowiedzialny za odpoczynek organizmu i poprawę trawienia.

Dodatkowo, tak jak w przypadku wszystkich ćwiczeń fizycznych, spada nam kortyzol, czyli hormon stresu – bezpośrednim efektem takiej sytuacji jest rozładowanie napięcia oraz poprawa humoru. Warto również dodać, że uprawianie yogi, ze względu na to, że jest zawiera ona elementy medytacji, widocznie poprawia nam wydajność pracy mózgu – może mieć to duże znaczenie między innymi w życiu zawodowym, które na naszej aktywności fizycznej może tylko zyskać.

Floating Stres Metody Relaksacyjne

Floating, czyli terapia metodą ograniczonej stymulacji środowiskowej.

Wiele aktywności, które podejmuję nasz mózg jest stymulowane przez bodźce zewnętrzne, takie jak światło, hałas czy zapach. Ta wymyślona w latach 50 XX w. metoda relaksacyjna, bazuje na całkowitym odcięciu się od wyżej wspomnianych bodźców. Polega ona na leżeniu w przypominającej wannę, jednak zamykanej kapsule, wypełnionej wodą o bardzo wysokim stopniu zasolenia, tak żeby móc utrzymywać się na powierzchni wody w temperaturze zbliżonej do temperatury ludzkiego ciała, bez odczuwania sił przyciągania ziemskiego.

Kapsuła ogranicza działanie bodźców zewnętrznych – jest dźwiękoszczelna, a osoba znajdująca się w niej nic nie widzi, ze względu na brak światła – co prawdą w większości przypadków jest ona wyposażona w oświetlenie typu LED, na wypadek gdyby ktoś nie czuł się komfortowo w ciemności, jednak do osiągnięcia pełnego relaksu zaleca się z niego nie korzystać. Na początku sesji z głośników może wydobywać się delikatna, spokojna i cicha muzyka mająca na celu uspokojenie osoby poddającej się terapii.

Gdy zsumujemy wszystkie elementy, z których składa się ta metoda, osiągamy wrażenie rozpływania się w wodzie. Osobą poddająca się takiej terapii kompletnie nie czuje ciężaru własnego ciała, dzięki czemu odpręża się i osiąga stan tak zwanej deprywacji sensorycznej – czyli całkowitego odcięcia się od wszelkich bodźców, skutkującego zmniejszeniem poziomu kortyzolu, zmęczenia mięśniowego oraz uspokojeniem systemu nerwowego.

Picie napoju Kava

Podobnie jak wcześniej wspomniane metody, picie napoju zwanego Kava Kava jest bardzo efektywne w kwestii osiągania szeroko rozumianego relaksu. Medytacja, yoga czy floating zmniejszają aktywność ciała migdałowego, odpowiedzialnego w naszym mózgu między innymi za regulowanie lęku i stres.

Kawalaktony, w które bardzo bogata jest Kava Kava uderzają w te same części mózgu, odpowiedzialne za te same efekty. Picie wyżej wspomnianego napoju pomoże się zrelaksować, nie zaburzając przy tym w żaden sposób sprawności umysłu. Kava Kava może być także pomocna w zwalczaniu depresji oraz stanów lękowych.

Dodatkowo spożywanie Kava Kava nie powoduję praktycznie żadnych efektów ubocznych po spożyciu, w przeciwieństwie do na przykład alkoholu. Po spożyciu tego specjału pochodzącego z Wysp Południowego Pacyfiku nie czeka nas żaden kac, zmęczenie czy spadek energii. Jeśli czujecie, że wasz umysł ze względu na duża eksploatacje jest zmęczony i obniża loty, jest to doskonałe rozwiązanie żeby przywrócić pracę mózgu do normy, w tym samym czasie wchodząc w stan bardzo głębokiego odprężenia.

Co ciekawe, w tym konkretnym przypadku relaksujące i wyciszające jest także samo przygotowanie napoju (więcej informacji znajdziesz tutaj)– zajmuje ono zaledwie kilka minut, wymaga od nas naprawdę niewiele, ale jest świetnym dopełnieniem całego rytuału jakim jest spożywania napoju kava. Jeśli chcemy wycisnąć maksimum możliwości jakie posiada w sobie ten specyfik, powinniśmy do jego przygotowania podejść ze spokojem i cierpliwością. Jest to świetny wstęp do wyciszającego i uspokajającego rytuału jakim jest picie Kava Kava.

Więcej informacji o kavie znajdziesz tutaj.

Kava Yoga, czyli łączenie metod relaksacyjnych.

Większość wspomnianych metod na osiągnięcie relaksu można ze sobą łączyć. Na świecie istnieją kliniki oferujące terapię metodą ograniczonej stymulacji środowiskowej posiadające na swoim terenie sale do uprawiania Yogi, istnieją również studia Yogi posiadające kapsuły służące do wyżej wspomnianej terapii, istnieją również kliniki floatingowe oferujące swoim klientom możliwość napicia się Kava Kava.

Wypicie tego napoju przed sesją w tego typu klinice, może jeszcze bardziej pogłębić uczucie odprężenia, z kolei wypicie jej po terapii jak i również po sesji yogi czy sesji medytacyjnej może pozwolić przedłużyć fazę relaksu aż do momentu dotarcia do domu, co w dobie zakorkowanych ulic wielkich miast i autobusów przepełnionych ludźmi przeżywającymi codziennie ten sam dzień wcale nie jest łatwe.

Niezależnie od tego, czy będziemy łączyć ze sobą różne antystresowe metody, czy zdecydujemy się na medytacje, terapię metodą ograniczonej stymulacji środowiskowej, uprawianie Yogi czy picie Kavy, należy pamiętać. Profity można czerpać z każdego z wyżej wymienionych sposobów, a próby obniżania kortyzolu to działania w trosce o nasz organizm, gdyż mniejszy stres oznacza zdrowsze, szczęśliwsze i spokojniejsze życie, co z kolei w bardzo dużym stopniu przekłada się na pracę mózgu oraz produktywność i efektywność działań w każdej sferze życie, zaczynając na prywatnej, a na zawodowej kończąc.

Categories: Lifestyle

0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *